Loading...

Yhteistyössä
  • FWA:

    Finnish Web Awards on kilpailu ammattilaisille, jotka suunnittelevat ja toteuttavat Suomen parhaita nettisivuja
  • ARVIOINTI 2023:

    Suomen parhaat verkkosivut arvioidaan sekä asiantuntijapaneelin voimin että algoritmisesti.
  • KILPAILUN HISTORIA:

    Suomen johtavassa verkkosivukilpailussa FWA:ssa on tähän mennessä annettu jo yli 420 000 yleisöääntä.
  • YLEISÖÄÄNESTYS:

    Vuoden 2023 yleisöäänestys alkaa 15.9. ja päättyy 31.10.

2022 / 2020 / 2019 / 2018 / 2017

Vuoden 2017 palkitut tekijät ja sivustot

GRAND PRIX: SLUSH (Evermade)

”Ensiluokkainen” on sana joka kiteyttää Slushin sivuston kokonaisuutena – se on vaikuttava kokemus, jonka kaikki osa-alueet on toteutettu erinomaisesti. Ensivaikutelmaksi katsoja aistii, että jotain tärkeää on tapahtumassa, ja sivuston osa-alueet avautuvat yksi toisensa jälkeen kiehtovina ja sisäänsä houkuttelevina.

Tuomaristo arvioi sivustoja myös sen kautta miten ne toimivat kuluttajien mobilisoinnin välineenä ja kassavirran lisääjänä. Slush onnistuu näissä upeasti koska katsojalle tulee väistämättä halu lähteä mukaan, olla osa tätä ainutlaatuista tapahtumaa.

Sivusto ilmentää erinomaisesti Slushin asennetta – kaikki on mahdollista. Ilmapiiri tarttuu näytöltä katsojaan ja kuvat, teksti ja fontit tukevat sivuston sisältöä yhtenäisesti. Suomi on pimeä marraskuussa, joten sivuston tumma sävymaailma sopii ajankohtaan näyttäytyen kuitenkin positiivisen valoisana. Saitti on helppolukuinen, tasapainoinen ja silti yllätyksellisen energinen.

Saitti latautuu nopeasti ja on käyttäjäystävällinen. Otsikoiden ja asioiden navigointi on helppoa ja selkeää. Tarina, asenne ja toteutus ovat uniikkeja ja sivusto herättää kiinnostusta heti kun sen avaa. Slush haluaa olla tapahtuma jossa pitää käydä ja sivusto tukee tätä 100-prosenttisesti.

Tuomaristo oli yksimielinen voittajan valinnassa todetessaan, että se oli monien hyvien joukossa ainoa erinomainen.

GOLD: KONE OYJ (Hasan&Partners)

Tuomariston mielestä Kone Oyj:n puhuva sivusto on hyvä esimerkki siitä mitä Internet of Things on, ja mitä käytännön hyötyä se tuo käyttäjille ja yritykselle.

Sivustolla esiteltyihin hisseihin asennetut sensorit välittävät reaaliajassa dataa koneiden toiminnasta niiden huollolle. Tiedon analysoinnin perusteella huoltotarpeet havaitaan ja ennakoidaan sekä varmistetaan toimenpiteiden oikea-aikaisuus seurauksena parempi toimivuus ja turvallisuus käyttäjille.

Hissi puhuu yritykselle mutta myös matkustajalleen. Sivuston ydin on tekninen innovaatio ja sen soveltaminen käytännössä, mutta myös Koneen brändin markkinoimisessa.

Sivusto on tuomariston mielestä ulkonäöltään tehokas ja selkeän tyylikäs. Käyttäjä voi hypätä kokemaan hissin ja Koneen pilven juttelua useissa maanosissa.

Sivuston pääosassa on innovaatio ja ääni, kuvat ja tekstit kertovat mistä on kyse ja miksi. Kuvitus vie meidät hissien kotimaihin ja tekstit avaavat asiaa, ja ovat sivuston ymmärrettävyydelle välttämättömät.

Kone Oyj:n sivusto on sisällöltään ainutlaatuinen ja hyvin kiinnostava. Hissien, eli koneiden kommunikointi avaa mielikuvituksen ovet tulevaisuuden Internetiin ja sen mahdollisuuksiin. Kokemuksessa on jotain samaa kuin hyvän sci-fi elokuvan hämmentävässä alussa. Sivusto vaatii käyttäjältä oivaltavuutta ja esittelee olemassaolollaan paljon älyä ja työtä sivuston takana.

GOLD: HELSINGIN KAUPUNGINORKESTERI (Exove)

Helsingin kaupunginorkesterin sivuston ensivaikutelma on voimakas ja tyylikäs. Sivustolle on näyttävästi ja ajankohtaisesti jäsennelty kaikki oleelliset sisällöt. Sivusto on tuore ja juuri ”nyt”. Tuomaristo kiinnitti erityisesti huomiota korkealaatuisiin aihetta mainiosti esittäviin kuviin ja niiden elävään liikkeen tuntuun. Suunnittelijat ovat onnistuneet tuomaan musiikin ja konsertit käsinkosketeltaviksi visuaalisin keinoin. Katsoja melkein tuntee olevansa lähdössä konserttiin.
Tuomariston mielestä sivusto on helppolukuinen, selkeä ja looginen. Värivalinta on lämmin ja ammattimaisen oloinen ja luo sivustolle ryhtiä.
Muusikot ovat esillä hyvin ja mielenkiintoisesti, osin omin sanoinkin. Sivusto on kiinnostava, oivaltava ja uniikki.

SILVER: POKKA (Creamedia)

SILVER: AARIKKA (Kopla ja Motley Agency)

SILVER: FAZER (Palmu ja Solita)

Fazerin sivuston ensivaikutelma on tuttu ja turvallinen, kuvastaen hyvin Fazerin pitkään rakennetun brändin suomalaisia arvoja.
Sivustolle on näyttävästi ja loogisesti jäsennelty koko Fazerin palvelu ja tuotetarjonta. Sivusto on sopivasti brändinsä näköinen, ajankohtainen ja päivitetty.

Tuomaristo kiinnitti erityisesti huomiota sivuston käyttäjäystävällisyyteen sekä selkeään, hallittuun ulkoasuun. Suunnittelijat ovat onnistuneet sisällyttämään mittavan aineiston järkevällä ja visuaalisesti miellyttävällä tavalla, joka on käyttäjälle turvallinen ja miellyttävä kokemus. Kokonaisuutena Fazerin sivustoon ja sen tarjontaan on kuluttajan helppo samaistua.

Tuomariston ainoa kritiikki sivustoa kohtaan koski sen yllätyksettömyyttä, varsinkin kun Fazerin uusi visio on “Ylitämme odotuksesi”. Keskustelua käytiin myös siitä voiko nettisivusto ja pitäisikö sen myös pystyä tuottamaan makuelämyksiä käyttäjälle.

BRONZE: SARPANEVA (Motley Agency)

BRONZE: ANGRY BIRDS (Evermade)

BRONZE: PENTIK (Kallan&Co ja Focus Flow)

PARAS UI-DESIGN: SLUSH (Evermade)

PARAS KUVITUS: HELSINGIN KAUPUNGINORKESTERI (Exove)

PARAS TEKNINEN TOTEUTUS: KONE OY (Hasan&Partners)

PARAS TEKSTI: POKKA (Creamedia)

PARAS UX-DESIGN: SLUSH (Evermade)

Kysymyksiä/Vastauksia

Täyttämällä tällä sivustolla olevan ilmoittautumislomakkeen. Ilmoittautuminen on helppoa ja nopeaa. Sinun tarvitsee vain kertoa ilmoitettavan sivuston osoite, ilmoittajan perustiedot ja valita kategoriat, joihin ilmoitat verkkosivuston. FWA-kilpailusivuston rakentamisvaiheessa verkkosivustoista tai mobiilipalveluista pyydetään toimittamaan sivuston tai mobiilipalvelun esittely.

Voit ilmoittaa kilpailuun yhden tai useamman verkkosivuston tai mobiilipalvelun. Ilmoittautumismaksun 280 euroa + 24 % alv perimme laskulla ilmoittautumisen jälkeen.

Ilmoittautuminen päättyy 25.8.2023. Verkkosivustot ja mobiilipalvelut esitellään äänestäjille eli Suomen nettiä käyttävälle kansalle 15.9.2023.

Ensimmäisessä vaiheessa kaikilla internet-yhteyden omaavilla henkilöillä on mahdollisuus äänestää maamme parhaita verkkosivustoja. Yksittäinen internet-liittymä voi lähettää päivässä vain yhden äänen kullekin kilpailutyölle. Finaaliin pääsevät kunkin sarjan kymmenen eniten ääniä saanutta sivustoa. Finaalissa asiantuntijapaneeli valitsee palkittavat sivustot. Sivujen arvioinnissa käytetään myös algoritmista arviointia. Yleisön suosikki palkitaan myös.

Kilpailun avauduttua yleisö äänestää kymmenen parasta työtä finaaliin. Finalistien joukosta paneeli valitsee voittajat, ja yleisö omat suosikkinsa. Paneeli valitsee alasarjojen voittajat.Uusien sarjojen blogien ja Youtube-kanavien parhaat valitsee yleisö suoraan netissä.

Yrityksistä ja yhteisöistä saatava ensivaikutelma tapahtuu usein heidän verkkosivuillaan tai mobiilipalvelulla. Tämän vuoksi sivustojen ja palveluiden laadukkuuden merkitystä ei voi liikaa korostaa.

FWA haluaa nostaa esiin verkkosivujen merkityksen liiketoiminnan menestystekijänä. FWA:n tavoite on vahvistaa graafisen muotoilun, innovatiivisuuden ja viestinnän merkitystä suomalaisilla verkkosivuilla.

Finnish Web Awards haluaa palkita maamme parhaat nettisivustojen suunnittelijat ja tekijät. Suomen parhaiden nettisivujen -kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2008 ja isommassa mittakaavassa vuodesta 2017 lähtien.

Sinä nettisivujen suunnittelijana tai toteuttajana määrittelet käytännössä yrityksen kiinnostavuuden, ja vaikutat siten ratkaisevasti yrityksen mielikuvaan ja sitä kautta syntyvään menestykseen. Visuaalisesti vaikuttavien ja toimivien nettisivujen suunnittelu ja toteutus edellyttävat näkemystä, lahjakkuutta ja osaamista. FWA tarjoaa erinomaiset puitteet saada kilpailuun osallistuville sivustoille näkyvyyttä julkisesti tapahtuvan äänestyksen ja erittäin ammattimaisen tuomariston työskentelyn kautta. FWA tarjoaa kotimaamme parhaille tekijöille foorumin esittäytyä, saada mainetta ja kunniaa sekä itselleen että asiakkailleen.

Ota yhteyttä