Loading...

Yhteistyössä
  • FWA:

    Finnish Web Awards on kilpailu ammattilaisille, jotka suunnittelevat ja toteuttavat Suomen parhaita nettisivuja
  • TUOMARISTO 2019:

    Heikki Ahdekivi, Pekka Nuikki, Ilkka Paananen, Jorma Ollila, Tarja Virmala, Jorma Silvasti ja Jaakko Tapaninen
  • KILPAILUN HISTORIA:

    FWA 2018 kilpailusivustot keräsivät lähes 35 000 yleisöääntä netissä. Parhaiten menestyneet sivustot etenivät finaaliin, jossa tuomaristo palkitsi parhaat.
  • YLEISÖÄÄNESTYS:

    15.6. - 30.9.2020

    FINALISTIEN TUOMAROINTI:

    Marraskuu 2020

2019 / 2018 / 2017

Vuoden 2019 voittajat

Kilpailun taso oli edelleen maamme kovinta ja oli ilo saada esitellä työnne. Palkinnot toimitetaan voittajille henkilökohtaisesti ja vuoden 2020 kilpailun suunnittelu on jo hyvässä vauhdissa.
Jokainen osallistunut sivusto edusti erinomaista osaamista.

Toivotamme mukavaa ja tuloksekasta vuotta 2020 – onnittelut voittajille!

GRAND PRIX: www.ruokangas.com
(JCO Digital, Videotuotannot: Smak Film, Elektrik Pyjamas, Ruokangas Guitars, 3D tuotanto: Muotoilutoimisto Jarno Vesa)

Tuomariston mielestä ruokangas.com on tunnelmallinen, inhimillinen ja omaleimainen sivusto ja selvä Finnish Web Awards Grand Prix-palkinnon voittaja. Sivuston pääosassa ovat huippulaatuiset kitarat sekä tekijöiden filosofian ainutlaatuisuus. Keskiössä olevat kitarat ovat soittajan sielun viestinnän väline.

Ruokangas.com-sivuston ensivaikutelma on persoonallisuus ja korkea laatu, jotka kulkevat läpi koko sivuston materiaalin. Sivusto kävijälle välittyy se, että Ruokankaan kitaroiden tekijät osaavat asiansa ja suhtautuvat siihen vakavasti mutta myös rennosti. Kun osaaminen on huipussaan, sitä voi esitellä tyynen rauhallisesti.

Sivuston keskiössä on kitarat ja niiden tekemisen prosessi puusta alkaen. Asiakas pääsee osallistumaan siten, että voi suunnitella oman kitaransa pienimpiä yksityiskohtia myöten. Suunnittelun voi tehdä tietokoneella, tabletilla ja puhelimella sivustolta ladattavalla ohjelmalla ja sovelluksella.

Visuaalisesti sivusto on ihmisläheinen ja rauhallinen. Videot ja kuvat tuntuvat kodikkailta ja inhimillisiltä luonnollisista tilanteista, joista ilmenee, että kitaroiden tekijät ja soittajat ovat samalla asialla. Tekijöiden on ymmärrettävä musiikkia ja soittajia voidakseen tehdä parhaat kitarat.

Ruokankaan itsensä tarinankerronta videoilla on syvää ja rehellistä avautumista elämästä, työstä, rakkaudesta ja kitaroiden tekemisestä. Juoni ja tarina vievät lukijan mukaansa ja hän pääsee ymmärtämään virtuositeetin tarinan ja lähteen. Videot ovat loistava osa sivustoa.

ruokangas.com-sivuston tekstit ja fontit ovat helppolukuisia. Kuvitus on keskeisin osa, värit ovat luonnolliset ja hienot. Sivusto on laaja ja kertoo kiinnostavasti kitaroiden syntykodin taustan, tekijöiden ja luonnollisesti kitaroiden tekemisen materiaaleista viimeistelyyn.

Sivusto latautuu nopeasti ja on helppokäyttöinen. Rakenne on looginen ja selvä, otsikointi ja navigointi yksinkertaista. Tuomariston mielestä sivusto on hyvin onnistunut, kiinnostava, viehättävä ja persoonallinen kokonaisuus. Se toteuttaa tarkoituksensa erinomaisesti ja kertoo tarinansa kiehtovasti.

GOLD: www.kissmyturku.fi (Visit Turku & Drama Queen Communications)

Tuomariston mielestä on helppo rakastua Turkuun ja sen lähialueisiin Kissmyturku-sivuston kautta, ja sivuston vuoksi. Sivusto on herkullinen kokonaisuus kaikesta mitä Turussa voi nähdä, tehdä ja kokea.

Sivuston harvinainen ja erittäin onnistuneesti käytetty tyylilaji huumori on osuvaa ja myönteistä ja lukija tulee hyvälle mielelle, vaikkei olisi Turkuun menossakaan. Kissmyturku.fi-tyyli myös päivittää ja ajankohtaistaa Turun imagoa.
Hyvin onnistunutta on myös sivuston tilannetajua osoittava ajankohtaisuus, jolloin esimerkiksi COVID-19 pandemian aikana sivusto esittelee paljon kiinnostavia aktiviteetteja kirjaston Facebookin kautta tapahtuvista live-aamukahveista Turun filharmonisen orkesterin tallenteisiin.

Matkailusivusto esittelee kohteena kattavasti matkailijalle majoituksen, ruokailun, kulttuurin ja ostosmahdollisuuksien kirjon, joka pitää matkailijan kiireisenä pitemmänkin vierailun ajan, tai luonnossa rauhoittumista ja rentoutumista rauhallisesti.
Kissmyturku.fi-sivuston vahvuus on sen yllätyksellisyys ja kekseliäisyys. Ihmisten suhde Turkuun ja siellä tekemiseen on keskeinen teema. Sivusto on houkutteleva ja toimintaan innostava. Ensivaikutelma on viihtyisä ja toiminnallinen, visuaalisesti selkeä ja loogisen yksinkertainen. Teksti ja fontit ovat helppolukuisia. Kuvat ja videot ovat sivuston keskeisin osa, tekstit ja tarina tukevat kuvissa esiteltyä erilaisia toimintaympäristöjä ja ihmisten viihtymistä.

Värit ovat luonnolliset ja toimivat. Sivusto on laaja ja dynaaminen, sen viestit menevät hyvin perille ja sen tarkoitus on hyvin selvä, Turkuun kannattaa mennä.

Sivusto latautuu nopeasti ja on helppokäyttöinen. Sisältörakenne on looginen ja selvä, navigointi yksinkertaista. Tuomariston mielestä sivusto on houkutteleva, viihdyttävä ja runsasasiainen. Kissmyturku on kullan arvoinen ja ansaitsi hyvin myös myös UI-palkinnon.

GOLD: www.oodihelsinki.fi (Evermade, Helsingin kaupunki)

Helsingin uuden keskustakirjaston sivusto esittelee upeasti Oodin, joka on yhdistelmä ideaa, palvelumuotoilua ja kirjastoa. Kirjasto voi olla monenlainen ja monimuotoinen, ja vain taivas on rajana, kuten sivuston etusivu vihjaa.

Sivuston vahvuus on se, että se pystyy esittelemään monimuotoisen palvelukeskuksen kaikkine toimintoineen selkeästi ja viehättävästi. Ihmiset ja heille suunnatut palvelut ovat keskiössä ja suomalainen arkkitehtuuri luo hienon taustan paitsi kirjastossa myös sen nettisivulla.

Oodin sivusto on ihmiskeskeinen ja toimintaan innostava. Sivusto on kirjaston sisällä tapahtumisen infokanava, mutta myös merkittävä etäpalvelun keskus. Näistä esimerkit ovat satutunti- ja kirjailijavierailujen striimaukset, tai linkki Elonet-palveluun.
Viihtyminen ja kehittyminen ovat Oodin sivuston välittämät tunnetilat. Kuvat ja videot näyttävät kiireettömiä viihtyviä ihmisiä lapsista ikäihmisiin. Arkkitehtuuri ja kalustus toimivat hienona taustana ihmisten viihtymiselle ja kulttuurielämyksille. Kuvat ovat korkeatasoisiaja luonnollisista tilanteista otettu.

Sivuston ensivaikutelma on moderni ja iloinen ja se herättää uteliaisuuden. Visuaalisesti sivusto on ilmava ja kohteensa näköinen. Teksti ja fontit ovat helppolukuisia.

Värit ovat luonnolliset. Sivusto on sopivan laajuinen ja kokoinen, sen viestit menevät hyvin perille ja sen tarkoitus on selvä. Laaja palveluvalikoima isossa rakennuksessa sekä palvelut netissä on paljon tietoa, joka pysyy hyvin kasassa.

Sivusto latautuu nopeasti ja on helppokäyttöinen. Sisältörakenne on looginen ja selvä, navigointi yksinkertaista. Tuomariston mielestä sivusto tekee hienolle kohteelleen oikeutta ja tuo esiin ihmisläheisen, modernin ja toimivan palvelukokonaisuuden, joka on oikeutetusti saanut kansainvälistäkin huomiota.

SILVER: www.kanta.fi (dynamo&son ja Kela / Kanta-palvelut)

SILVER: www.puhti.fi (Puhti Lab Oy, Kisko Labs Oy, JCO Digital Oy, Enersoft Oy)

Puhti.fi kuvaa yrityksen tuotteet ja palveluprosessin asiapohjaisesti ja luotettavasti. Palveluprosessi on yksinkertainen ja mitä selkeämmin sen pystyy avaamaan asiakkaalle, sitä helpompi se on ostaa. Sivuston läpikäytyään käyttäjän on helppo ymmärtää mitä hän saa, miten ja millä hinnalla.

Yrityksen palvelun kuvauksen taustaksi sivustolla on terveystietoa erilaista elämää viettäville ihmisille. Terveysblogi on asiallinen ja faktapohjainen.

Sivuston vahvuus on sen yhdenmukaisuus ja kattavuus. Taustatieto terveydestä ja ihmisten yksilöllisyys määrittävät kulloinkin tarvittavan palvelun, jonka sivusto myös mahdollistaa, sen voi ostaa sivuston kautta.

Sivusto on erinomainen esimerkki siitä, miten asiakas voi saada henkilökohtaistetun terveyspalvelun, ja miten hyvin ohjeistettu itsepalvelu voi olla parasta palvelua. Yleensä lääkäri määrää tutkimukset, mutta sivuston kanssa käyttäjä voi määritellä itse oman tarpeensa, määrätä omat tutkimuksensa ja hankkia ne nopeasti ja tehokkaasti.

Puhti.fi-sivusto on faktapohjainen ja nykyaikainen tapa hankkia henkilökohtaista terveystietoa. Sivusto herättää ajatuksia, tuottaa tietoa ja ehdottaa vaihtoehtoja kohentaa käyttäjän terveyttä.

Ensivaikutelma on havahduttava ja etusivulla on sekä oleellisin kysymys että vastaus. Käyttökokemuksena puhti.fi on selkeä ja looginen. Valikot ohjaavat asiakkaan palveluprosessin läpi selvästi. Teksti ja fontit ovat helppolukuisia. Tekstisisältö on sivuston keskeisin osa, kuvat ja käyttäjätarinat tukevat tekstisisältöä ja palvelun hyödyllisyyttä.

Värit ovat luonnolliset ja toimivat. Sivusto on sopivan laajuinen, sen viestit menevät hyvin perille ja sen tarkoitus on selvä. Sivusto latautuu nopeasti, on helppokäyttöinen ja navigointi on yksinkertaista. Tuomariston mielestä sivusto on positiivinen, toimintaan kehottava ja nykyaikainen terveyssivusto.

BRONZE: www.makiaclothing.com (Contrast Digital)

Tuomariston mielestä makiaclothing.com on tyylikäs ja persoonallinen verkkokauppa. Pohjoismaisen tyylisen kansainvälisen verkkokaupan sivusto on konstailematon kokonaisuus, jonka pääosassa ovat ajattomat tuotteet kaikenikäisille.

Sivusto on brändinsä näköinen, sillä Makia on tunnettu käytännöllisyydestä ja ajattomuudesta. Verkkokauppa kuvaa yrityksen tuotteet, maksamisen ja toimituksen eli koko palveluprosessin selkeästi.

Tyylikäs, yksinkertainen ja ilmava design antaa tilaa pääasialle eli tuotteille. Tuotteissa eikä verkkokaupassa ei ole mitään turhaa, koristelut ovat minimimaaliset.

Makian verkkokaupasta ostaminen on vaivatonta. Kategorioiden ja tuoteryhmien selaaminen on helppoa ja etsityn tuotteen löytäminen nopeaa.

Palveluprosessi on yksinkertainen ja sivuston läpikäytyään käyttäjän on helppo ymmärtää mitä hän saa, miten ja millä hinnalla ja miten maksaminen tapahtuu. Kansainvälinen ostaminen on tehty yhtä helpoksi kuin kotimainenkin.

Verkkokaupan vahvuus on sen selkeys ja omaleimaisuus. Tyyli on pelkistetty ja johdonmukainen. Tuotteiden kohderyhmä on kaiken ikäiset, eikä verkkokauppakaan profiloidu iän tai sukupuolen perusteella valikoidulle ryhmälle.

Ensivaikutelma on riippumaton ja omaleimainen. Käyttökokemuksena makiaclothing.com on selkeä ja looginen. Teksti ja fontit ovat helppolukuisia, värit ovat luonnolliset ja toimivat. Kuvat ovat korkealaatuisia ja tuotekuvaukset riittävät.

Tuotteet, niiden kuvat ja kuvaukset ovat sivuston keskeisin osa, palveluprosessi tukee ostamista. Sivusto latautuu nopeasti, rakenne on looginen ja selvä, navigointi yksinkertaista.

Sivustolta löytyy kaikki tarvittava tieto, lajitelma ja valikoima ovat rajatut. Sivusto toteuttaa tarkoituksensa erinomaisesti ja on käyttäjän kannalta miellyttävä käyttää.

Tuomariston mielestä Makian verkkokauppa on brändinsä näköinen ja sitä hienosti tukeva sivusto, jonka käyttäminen on mukavaa ja helppoa.

BRONZE: www.burgerjoint.fi (Mainostoimisto Sininen Härkä)

Tuomariston mielestä Sininen Härkä ja burgerjoint.fi ovat asian ytimessä eli pihvissä, ja kasvavan ravintolaketjun sivusto kantaa mehukkaan burgerin ja pihvin ensisijaista roolia läpikotaisesti.

Sivuston vahvuus on sen yhtenäisyys ja valittujen teemojen järjestelmällinen esiin nosto. Ihmiset ja burgerit ovat keskiössä yrityksen nimestä sen tuotteisiin ja sivustoon.

Social Burgerjointin sivusto on houkutteleva ja toimintaan innostava. Burgerin ystävä ei jää kylmäksi, vaan katse liimautuu burgereihin ja makunystyrät kuvittelevat niiden kohtaamista. Kuvat ovat niin elävät, että muistista on helppo palauttaa isopihvinen kuva burgerista viikkoja sen jälkeen kun netin käyttäjä on poistunut sivustolta.

Tekijöiden ja burgereiden tarinat esitellään sivustolla mukavalla tavalla. Burgerien teko esitellään videoiden kautta, ja yrityksen perustajien mielenkiintoinen tarina tekstissä. Kahden innokkaan ruokaharrastajan tapaaminen Master Chef-kilpailussa johti lopuksi yhteisen yrityksen perustamiseen. Burgerien todellisen olemuksen esiintuominen on heidän yhteinen intohimonsa, ja sivusto toteuttaa tarkoituksensa hienosti tuoden sen esiin.

Sivuston ensivaikutelma on vahva ja herättää ruokahalun. Visuaalisesti sivusto on selkeä ja loogisen yksinkertainen. Teksti ja fontit ovat helppolukuisia. Kuvat ovat sivuston keskeisin osa, tekstit ja tarina tukevat kuvissa esiteltyä pääasiaa burgereita.

Värit ovat luonnolliset ja toimivat. Sivusto on sopivan laajuinen ja kokoinen, sen viestit menevät hyvin perille ja sen tarkoitus on selvä.

Sivusto latautuu nopeasti ja on helppokäyttöinen. Sisältörakenne on looginen ja selvä, navigointi yksinkertaista. Tuomariston mielestä sivusto on houkutteleva, selkeä ja yhteisöllisyyttä painottava. Social Burgerjoint profiloituu ottamalla kantaa siihen, millainen on oikea burgeri ja tuomalla sen rohkeasti ja hienosti esiin.

BRONZE: www.gigantti.fi

Tuomariston mielestä gigantti.fi on erinomainen verkkokauppa, joka kuvaa yrityksen tuotteet ja palveluprosessin selkeästi. Tyylikäs, yksinkertainen ja ilmava design antaa tilaa pääasialle eli tuotteille. Kivijalkaliikkeet ja verkkokauppa ovat toisiaan tukeva saumaton kokonaisuus.

Gigantin verkkokaupasta ostaminen on vaivatonta. Kategorioiden ja tuoteryhmien selaaminen on helppoa ja etsityn tuotteen löytäminen nopeaa. Saatavuustiedot verkkokaupassa ja kivijalkaliikkeissä auttavat osto- ja noutopaikan tai toimitustavan valinnassa.

Palveluprosessi on yksinkertainen ja sivuston läpikäytyään käyttäjän on helppo ymmärtää mitä hän saa, miten ja millä hinnalla, miten maksaminen tapahtuu, toimitusajat sekä -tavat. Verkkokaupan ja kivijalkaostamisen lisäksi puhelinmyynti onnistuu.

Verkkokaupan vahvuus on sen laaja valikoima ja ostamisen tekeminen helpoksi. Valinnan vaikeus voi olla este ostamiselle, mutta sopiva tuote on varmasti vaativallekin asiakkaalle löydettävissä. Vaihtoehdot tuotteille ja niiden hankintatavalle ovat enemmän kuin riittävät.

Ensivaikutelma on runsas ja ilmava. Käyttökokemuksena sivusto on visuaalisesti selkeä ja looginen. Valikot ohjaavat asiakkaan palveluprosessin läpi sujuvasti. Teksti ja fontit ovat helppolukuisia, värit ovat luonnolliset ja toimivat. Kuvat ja videot ovat korkealaatuisia ja tuotekuvaukset perinpohjaisia. Tuotteet, niiden kuvat ja kuvaukset ovat sivuston keskeisin osa, asiakaspalveluprosessi tukee ostamista. Sivusto latautuu nopeasti, rakenne on looginen ja selvä, navigointi yksinkertaista.

Sivustolta löytyy kaikki tarvittava tieto, lajitelma ja valikoima ovat erittäin laajat. Sivusto toteuttaa tarkoituksensa erinomaisesti ja on käyttäjän kannalta miellyttävä käyttää.

Tuomariston mielestä verkkokaupan käyttämisen on oltava mukavaa, kiinnostavaa ja helppoa jotta verkkokauppa menestyy, ja Gigantti onnistuu tässä erinomaisesti.

PARAS UI-DESIGN: www.kissmyturku.fi

PARAS KUVITUS: www.ruokangas.com

PARAS TEKNINEN TOTEUTUS: www.oodihelsinki.fi

PARAS TEKSTI: www.ruokangas.com

PARAS UX-DESIGN: www.ruokangas.com

Yleisöäänestyksen voittaja: www.puhti.fi

Kysymyksiä/Vastauksia

Täyttämällä tällä sivustolla olevan ilmoittautumislomakkeen. Ilmoittautuminen on helppoa ja nopeaa. Sinun tarvitsee vain kertoa ilmoitettavan sivuston osoite, ilmoittajan perustiedot ja valita kategoriat, joihin ilmoitat verkkosivuston. FWA-kilpailusivuston rakentamisvaiheessa verkkosivustoista tai mobiilipalveluista pyydetään toimittamaan sivuston tai mobiilipalvelun esittely.

Voit ilmoittaa kilpailuun yhden tai useamman verkkosivuston tai mobiilipalvelun. Ilmoittautumismaksun 280 euroa + 24 % alv perimme laskulla ilmoittautumisen jälkeen.

Ilmoittautuminen päättyy 30.5.2020. Verkkosivustot ja mobiilipalvelut esitellään äänestäjille eli Suomen nettiä käyttävälle kansalle 15.6.2020.

Ensimmäisessä vaiheessa kaikilla internet-yhteyden omaavilla henkilöillä on mahdollisuus äänestää maamme parhaita verkkosivustoja. Yksittäinen internet-liittymä voi lähettää päivässä vain yhden äänen kullekin kilpailutyölle. Finaaliin pääsevät kunkin sarjan kymmenen eniten ääniä saanutta sivustoa. Finaalissa tuomaristo valitsee palkittavat sivustot. Yleisön suosikki palkitaan myös.

Kilpailun avauduttua yleisö äänestää kymmenen parasta työtä finaaliin. Finalistien joukosta tuomaristo valitsee voittajat, ja yleisö omat suosikkinsa. Tuomaristo valitsee alasarjojen voittajat.Uusien sarjojen blogien ja Youtube-kanavien parhaat valitsee yleisö suoraan netissä.

Yrityksistä ja yhteisöistä saatava ensivaikutelma tapahtuu usein heidän verkkosivuillaan tai mobiilipalvelulla. Tämän vuoksi sivustojen ja palveluiden laadukkuuden merkitystä ei voi liikaa korostaa.

FWA haluaa nostaa esiin verkkosivujen merkityksen liiketoiminnan menestystekijänä. FWA:n tavoite on vahvistaa graafisen muotoilun, innovatiivisuuden ja viestinnän merkitystä suomalaisilla verkkosivuilla.

Finnish Web Awards haluaa palkita maamme parhaat nettisivustojen suunnittelijat ja tekijät. Suomen parhaiden nettisivujen -kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2008 ja isommassa mittakaavassa vuodesta 2017 lähtien.

Sinä nettisivujen suunnittelijana tai toteuttajana määrittelet käytännössä yrityksen kiinnostavuuden, ja vaikutat siten ratkaisevasti yrityksen mielikuvaan ja sitä kautta syntyvään menestykseen. Visuaalisesti vaikuttavien ja toimivien nettisivujen suunnittelu ja toteutus edellyttävat näkemystä, lahjakkuutta ja osaamista. FWA tarjoaa erinomaiset puitteet saada kilpailuun osallistuville sivustoille näkyvyyttä julkisesti tapahtuvan äänestyksen ja erittäin ammattimaisen tuomariston työskentelyn kautta. FWA tarjoaa kotimaamme parhaille tekijöille foorumin esittäytyä, saada mainetta ja kunniaa sekä itselleen että asiakkailleen.

Ota yhteyttä